Terug van vakantie…en weer toe aan vakantie

weer toe aan vakantie

Ken je dat? Je bent op vakantie geweest en daarna ben je zo moe dat je eigenlijk wel weer toe bent aan vakantie. Onze vakantie in Luxemburg was ontzettend leuk, ik heb echt genoten…maar ik was echt weer even toe aan vakantie!

Voor het eerst met een tent op pad

Vorig jaar gingen wij voor het eerst als gezin met een tent op pad. Daarvoor gingen wij in een huisje op vakantie, omdat dit lekker makkelijk is. Alles staat dan al klaar en je hoeft lang niet zo veel mee te slepen. Maar die zomer gingen we dus met een tent. Er moest veel aangeschaft worden en het kostte ook veel meer tijd om alles in te pakken. Uiteraard hebben we toen gelijk een inventaris opgemaakt, zodat we de volgende vakantie er iets minder werk van hebben om te controleren of we alles wel mee hebben. Het kostte die zomer dus even een beetje meer energie om de vakantie te organiseren, maar de volgende vakantie zouden we in een mum van tijd klaar zijn.

Korte nachten

In een huisje heb je van de buitenwereld eigenlijk niet zo veel last, je hoort anderen amper. In een tent is dat wel anders. Je hoort alles om je heen. Nu is dat geen probleem wanneer je een vaste slaper bent, maar ik en de kleine meid zijn zeer lichte slapers. Wanneer de ‘buren’ het gezellig hebben tot middernacht, kun je in de tent dus heerlijk meegenieten. En vorig jaar hebben de vossen ons ook een nacht lang weten te ‘vermaken’. Natuurlijk hoort dat allemaal bij kamperen en er is op zich ook niets mis mee…maar het zorgt wel voor hele korte nachten. De volgende ochtend hoor je de eerste mensen namelijk ook weer wakker worden, vroeg!

Warm

Wat het weer betreft hadden we eigenlijk niet veel te klagen. We hebben toen een nachtelijke bui gehad die voor wat verkoeling zorgde en een keer overdag een minibuitje van vijf tellen. We hadden het mooiste weer van de wereld. Maar het was wel erg warm. Vooral in de middag is het dan erg warm in de tent. Dat was voor ons ook het moment dat wij de verkoeling buiten de tent opzochten. Het zwembad op de camping was gelukkig lekker koel. En ook buiten de camping was er in de omgeving genoeg te doen waarvoor je niet in de zon hoefde te zijn.

Leuke uitjes

wp_20180726_15_06_04_rich-e1533035838978.jpgOm de koelte op te zoeken zijn we lekker vaak op pad geweest. Twee middagen zijn we zelfs naar binnen gevlucht om de warmte te vermijden. Het natuurhistorisch museum was erg leerzaam en vermakelijk, maar het science center was onvergetelijk…een absolute hit (en heerlijk koel). Verder zijn we nog naar Plopsa Coo geweest (omdat we er maar 1,5 uur rijden vanaf zaten) en we hebben een kasteeltuin bezocht die in de buurt zat van de camping.

Een strak schema

Op de camping ‘Simmerschmelz‘ hebben ze een leuk animatieteam: buurvrouw en buurmeisje. Zij gaan ’s morgens met de kinderen knutselen, ’s middags gaan ze iets leuks ondernemen met de kinderen en ’s avonds is er een verhaaltje/poppenkast met daarna nog kinderdisco. De meiden vonden dit onwijs leuk en wilden vooral ’s morgens en ’s WP_20180723_10_07_08_Proavonds meedoen. ’s Morgens was het zelfs extra speciaal, want dan kwamen ze samen met Simmy (de campingkikker) met de tractor de kinderen halen. Dan liep er een lange stoet zingende kinderen over de hele camping (dat liedje heb ik waarschijnlijk volgende maand nog in mijn hoofd). Wij deden onze uiterste best om er voor te zorgen dat ze zo vaak mogelijk mee konden doen, waardoor er een redelijk strak schema ontstond. De middagen deden we daarom ook maar niet mee…op die momenten gingen we namelijk telkens even iets leuks in de buurt doen of lekker zwemmen.

Dagelijkse rompslomp

Naast al die leuke dingen gaan de dagelijkse dingen ook gewoon door. De vaat en de was moeten gewoon gedaan worden (de vakantiekabouters waren helaas op vakantie…en dan niet bij ons op de camping), maar de wasmachine en vaatwasser hielpen graag en ook is er af en toe gekookt (niet te vaak hoor, het was immers vakantie). En dan moet iedereen gewassen of gedoucht worden, moeten we allemaal in de kleren gehesen worden en alle haren moeten moeten ook nog eens enigszins acceptabel zitten. Zonder alle activiteiten valt er dus ook nog genoeg te doen…en dat met dat warme weer.

Lange autorit

Luxemburg is nog niet zo super ver weg, maar echt naast de deur ligt het voor ons ook niet. Wij hebben bij elkaar ongeveer 6 uur gereden en zijn ongeveer 7 uur onderweg geweest. De warmte zorgde er namelijk niet echt voor dat je lang wilde pauzeren. Op de terugreis was het een stuk koeler, maar door de hoogteverschillen had de kleine meid best veel last van haar oren. Eenmaal in Nederland was die ellende eindelijk voorbij en was ze weer haar vrolijke zelf. Gelukkig zijn de meiden snel vermaakt in de auto met een beetje speelgoed, boekjes, een volle auto-organizer en veel muziek.

Eindelijk thuis?

Eenmaal thuis gingen de meiden gelijk spelen in hun speelhuisje (met modderkeuken, zandbak en glijbaan). Die waren het lange rijden blijkbaar wel beu en wilden even uitrazen. Zo konden wij het nodige alvast even uit de auto slepen en de eerste was doen (ja, de vakantie was echt voorbij). Daarna moest iedereen nog even douchen. En toen…eindelijk slapen. Maar wel met de wetenschap dat er nog een heeeeeeeleboel opgeruimd en schoongemaakt moet worden…pfff, ik was weer toe aan vakantie.

We hebben enorm genoten van onze vakantie in Luxemburg; zowel van het land als van de camping. Ook het kamperen met de tent is ondanks alles zeker voor herhaling vatbaar…ondanks dat ik weer toe aan vakantie was na zo’n vakantie.

One thought on “Terug van vakantie…en weer toe aan vakantie